Groepen

Gymvereniging Dos'19 biedt gymlessen aan voor verschillende leeftijden.

Hieronder worden de verschillende groepen kort toegelicht.

Kleutergymnastiek
In de lessen voor de jongste kinderen (4-6 jaar) maken de kinderen op spelenderwijs kennis met gymnastiek.
Kinderen worden fysiek uitgedaagd door het veelzijdige bewegen b.v. door met ze te rennen en te springen.
Zo vergroten ze hun uithoudingsvermogen en weerstand.

Gymen en turnen voor meisjes en jongens
Vanaf 6 jaar zijn de groepen ingedeeld in de volgende leeftijdscategorieën:
  • 6-7 jaar
  • 8-9 jaar
  • 10-12 jaar
  • 13 jaar en ouder
De lessen voor de kinderen vanaf 6 jaar zijn wat meer gericht op turnen. Bij de meisjes worden de volgende toestellen veelvuldig beoefend: de trampoline, brug, lange mat en balk. Bij de jongens zijn dat: de trampoline, brug met gelijke leggers, rekstok en mat.
Door de KNGU (Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie) worden jaarlijks gymnastiekwedstrijden georganiseerd. Onze vereniging doet hier elk jaar aan met een groep van maximaal 10 kinderen. De kinderen laten dan hun oefeningen zien op de verschillende toestellen, zoals hierboven benoemd. Deze wedstrijden zijn ingedeeld in verschillende leeftijdsklassen, hierop zijn onze gymlessen dan ook ingedeeld.
Uiteraard zijn de lessen niet alleen op de vaste turnonderdelen gericht en komen de tumblingbaan en de grote trampoline ook zeker aan bod.
Meer informatie over de wedstrijden kunt u lezen onder het kopje 'Wedstrijden'.

FunFit
FunFit is een uur recreatieve gymnastiek voor volwassenen, waarbij het niet gaat om prestaties maar om plezier en gezelligheid tijdens het bewegen.
Elke les start met het opwarmen van de spieren gevolgd door rek- en stretch­oefeningen.
Daarna kunnen allerlei activiteiten worden gedaan: behendigheidscircuit, springen, bal- en spelvormen.
Bij goed weer is het mogelijk om de les buiten te volgen of sportief te wandelen.
Elke bewegingsvorm wordt aan het eind van de les afgebouwd met een slotoefening.

Pilates

Wil je een sterk en soepel lichaam zonder het zwaar te belasten? Dan is Pilates iets voor jou.

Pilates is een oefenmethode voor zowel mannen als vrouwen van iedere leeftijd.

Doel van Pilates:

Het is gericht op het versterken van spiergroepen zonder de spieren en gewrichten overmatig te belasten. Door precieze en gecontroleerde bewegingen en ademhaling (ieder op zijn eigen niveau) voelt men zich fitter en wordt bewegen makkelijker.